Khamis, 6 Februari 2014

Maulidur Rasul:Part 1



Assalammualaikum

Untuk entri kali ini B nak cerita tentan sabutan maulidur rasul peringkat sekolah. Sebenarnya, lepas je sambut ulang tahun kelahiran Dalia, Sa'adiah dan En Faizal, petang tu semua pelajar tingkatan 6 terlibat dengan rewang sempena sambutan Maulidur Rasul pada hari esoknya.(*rewang di negeri Johor sama maksud dengan bergotong-royong, jika di negeri-negiri sebelah utara mereka kata rewang ni bermaksud membuat kerja-kerja yang tak berfaedah. kalau silap mohon diperbetulkan). Menjadi pelajar tingkatan 6 ni sangat seronok dan jadual yang penuh tapi jika dibandingkan antara sambung belajar tingkatan 6 dengan pelajar yang buat diploma, Jadi pelajar tingkatan 6 ni cabaranya sangat mencabar. Mencabar dari segi apa?
macam-macam terutama sekali WANG. Belajar Tingkata 6 mana dapat PTPTN, terpaksalah kami mengikat perut demi menabung.. huhuhu.. Okay back to the point,
        
     Aktiviti rewang ini melibatkan pelbagai pihak, antara pihak yang terlibat adalah :
1) Guru-guru aliran perdana sesi pagi dan sesi petang.
 
 Khusyuk mereka ini mengupas kulit bawang.





2) Pensyarah-pensyarah tingkatan6 :

Mdm.Siti Tasmerah


En. Kama Azhar


En. Abd Rahman



3) Unit kaunseling.



4) Guru-guru pendidikan khas


5) Staf sokongan dan pembantu makmal.



6) Unit disiplin SMK Senggarang.

Sewaktu guru-guru dan pensyarah sedang sibuk-sibuk rewang kami pun sibuk-sibuk menghidang makanan ada juga yang makan, tolong yang lain potong bawang, kisar bawang dan lain-lain.







" Si Gadis Bawang " -Nurul Jannah


Nadirah dan Wahyu

Asyik cerita pasal makanan aje. Apa yang awak buat B? hah?. *ceh ada la, B ada tolong rewang juga laa,, Mana,Mana? ni..

Rajinnya B kupas bawang..Hah, cerita pasal kupas bawang, Subhanallah jangan cerita dia punya meleleh air mata, mengalahkan seorang isteri kematian suaminya.Hurmm.. Dapat bayangkan macam mana ? Dahsyat kan? Jikalau di sukat airmata kami yang kerjanya mengupas kulit bawang ni adalah lebih kurang dalam 7 TASIK.. 7 Tasik?? hamboi-hamboi bukan main lagi metafora awak ya B.. Hebat sangat la tuu.. For your infomation, kami diberi tugasan mengupas kulit bawang MERAH yang KECIL.. bengkak mata sebab asyik terkaluar air mata aje.. Actually it's the best moment.. MasyaAllah.



Posing kejap..





Ketua untuk rewang ini diketuai oleh En. Husairi b. Jikan. Our cikgu disiplin yang paling otai, best, sporting dan macam-macam lagi.. hehe. *kepada cikgu Husairi jika terbaca entri ni jangan lupa SENYUM ya semasa baca entri ni..













posing lagi
Kegiatan rewang ini berterusan sehinnga ke hari keesokkannya iaitu hari sambutan maulidur rasul, Ada juga para guru yang tidur sekolah, ada juga ynag datang rewang pada waktu sebelah malam sehingga siap..
Alhamdulillah.
To Be Continued.




Terima Kasih kerana membaca.
Till then,
Love you Till Jannah
See you soon


3 ulasan:

  1. gambar jannah rare sungguh . hehe . rewang petang ye ? klau zati dpt join masa tu , bestnya . dpt lepas rindu . kekeke :D

    BalasPadam
  2. ok nanti kalau ada lagi event macam ni insyaAllah B jempit ya?

    BalasPadam